Svar: Fast føde og modning af tarmsystemet
16. marts 2017
Alder:
6 mdr.
Kære Katrine
Tak for dit brev og alle dine tanker. Dejligt at høre, at I kunne bruge mit sidste svar omkring storebror A. :)
Jeg synes bestemt, at du skal introducere skemad for lille V. Han har alderen til det og det er netop vigtigt ikke at passere det tidspunkt, hvor han naturligt gerne vil putte i munden og smage på mad.
Hans tarmsystem burde være parat, med den alder han har, og netop når man starter op omkring 6måneders alderen, så kan man ofte hurtigere gå frem, end hvis man begynder allerede når barnet er 4 måneder. Det betyder dog ikke, at du bare skal servere alt mellem himmel og jord, det vil stadig være rigtig godt, hvis du lige skåner hans mave lidt og tager en ting af gangen - og især, når han har haft problemer med diarré og ikke lyder til at have været helt frisk i maven...
Det vil være godt, at du starter op med majsgrød, boghvedegrød, hirsegrød, risgrød eller lignende milde grødtyper. Og du kan overveje om du her i starten vil malke ud og lave grøden med din mælk, så overgangen ikke bliver så voldsom for ham og stille og roligt kan du så skifte over til at bruge erstatning/tilskudsblanding. Du kan også overveje om du vil bruge erstatning/tilskudsblanding der er tilsat mælkesyrebakterien Lactobacillus Reuteri, der kan have en god effekt på maven. Faktisk kan du også købe f.eks. Semperdråber, som netop er flydende mælkesyrebakterier, som du kan give ham til at stabilisere maven lidt i en periode.
Selvom han gerne må få vand fra hanen, så kan du godt her de første par uger vælge at give ham kogt afkølet vand - igen for at skåne hans lige nu lidt følsomme mave lidt. Men når maven virker til at fungere, så behøver du ikke koge drikkevandet mere, men kan tage vand fra den kolde hane, som han kan drikke af en kop eller et lille snapseglas.
Og stille og roligt kan du så udvide hans mad repertoire mere og mere, så han begynder at få grovere grødtyper som havregrød, øllebrød, flerkornsgrød. Ligesom han jo også skal igang med grøntsagsmos. I starten kan du give ham de lidt milde grøntsager som kartoffel, gulerod, blomkål, squash, broccoli og lignende - og hen af vejen kan du så udvide med forskellige slags rodfrugter, kåltyper, linser osv. Så han får så meget variation som muligt.
Det vil være rigtig godt, at du fortsat amme og det vil være super, hvis du kan begynde at skabe en rutine, hvor han får skemad, når han vågner og tilbydes brystet, før han skal sove. På den måde skaber du god plads i maven til begge dele.
Det betyder også, at du skal prøve at finde balancen mellem mængden af skemad og behovet for mælk. Så det er bedre, at du f.eks. giver ham ½-¾ dl. skemad, vand af kop og efterfølgende ammer ham - end at han spiser f.eks. 1-1.5 dl. skemad og derefter afviser brystet eller ikke drikker nok hos dig. At finde den rette balance mellem skemad og mælk vil også være med til at holde hans mave igang naturligt - hvis han får for meget skemad, altså for store portioner og ikke drikker mælk nok, så kan du naturligvis risikere, at han så får forstoppelse, og det har I naturligvis ikke brug for :)
Det er fint, at du tilbyder ham mad i hånden, som han selv kan sidde og sutte og gumle på, opbløde med spyt osv. Det er også med til at holde hans interesse for skemaden og han må gerne få det. Det kan dog være en god idé at holde lidt igen med de "rå" og "frisk" fødevarer, hvis han har lidt maveproblemer. Det kan være bedre at give ham lidt grød, mos eller frugtmos, hvor det du giver ham er kogt/bearbejdet. Det er lettere for hans mave at håndtere :)
En skitseret dagsplan kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre og lige nu starter dagen måske også med en lille amning...
(Morgen 7.30-8: Tilbydes lidt grød, evt. lidt frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden. Vand af kop. Dette måltid introduceres først, når frokost og aftensmad fungerer.)
Ammes og puttes til formiddagslur, måske ca 9.30
Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt grød, frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop. Dette måltid er det første måltid du tilbyder ham. Det er godt at starte om dagen og det fungerer ofte godt med grød, som er lavet på mælk (f.eks. din mælk). Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur - måske kl 13 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er.
Eftermiddag 16-17: Ammes
Powernapper evt. eller den springes måske over
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos. Dette måltid introduceres, når han har vænnet sig til grøden til frokost og du fornemmer, at hans mave følger godt med. Milde grøntsager i starten, men mere og mere udgangspunkt i de grøntsager, som I selv spiser. Og stille og roligt begyndes så også med kød og fisk i mosen, Vand af kop.
Ammes og puttes til natte ca kl 20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover videre
Midt nat - begynder at kunne undvære amningen om natten i takt med at antallet af skemåltider om dagen øges....
Som du kan se af dagsplanen, så anbefaler jeg altså, at du lige nu tilbyder ham grød til frokost og når det fungerer, så grøntsagsmos til aften og til sidst indtroducerer du så morgengrøden. Det vil du sandsynligvis kunne nå inden for de næste ca 2 uger...
Jeg vil anbefale dig meget min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du opskrifter og guides igennem fra de første smagsprøver til han er godt igang med familiemaden :)
Rigtig meget held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske